pondělí 13. prosince 2010

Vánoce Vánoce přicházejí...

Miluju Vánoce! Teda moc nemusim ten bláznivý předvánoční shon a spěch ale období od 23.12. do Nového roku mám fakt ráda :) A nejradši mám naše domácí tradice... Znáte to jsou takový ty vánoční zvyky a tradice který dělá každej a  kterejch se i učí ve škole (dva semestry kulturní antropologie...)... Krájení jabka, ořechový skořápky, lití olova volova a tak... No u nás doma jsme tohle nikdy nedělali... Máme naše rodinné specialitky :) Ale čím jsem starší tím častěji mi moji vrstevníci řeknou že u nich Vánoce spočívají v tom že si daj dárky tak nějak z ruky do ruky že nemaj ani stromek že nepečou cukroví a večer se jdou opít s kamarádama.....cože??? A to jsou Vánoce? Nedokážu si tohle představit...

Tak teda k tomu ja je to u nás :) Asi je to tm že mám o 6 let mladší ségru takže když jsme s to starší (o 2 roky) byly tak akorát ve věku kdy jsme přestávaly věřit na Ježíška začaly jsme tu hru hrát s rodičema aby si to malá taky užila :) A už jsme s tím nikdy nepřestali :) Opravdu vám můžu upřímně říct že do teď nevim kdy dávaj rodiče dárky pod stromek... Takže Ježíšek u nás pořád funguje :) Mamča se to párkrát už snažil zjednodušit ale my jí to nedovolíme a chceme dál svojí iluzi a ten nejhezčí moment překvapení když vejdeme do pokoje a tam pod svítícím stromkem ležej dárky :)

A náš stromek to je taková rodinná zvyklost :) Zdobíme ho vždy 23. a vždycky jenom my holky... Mamí se párkrát snažila prosadit takové to modro-stříbrné ozdoby nebo červeno-zlaté ladění ale vždycky jí to zatrhnem... Máme totiž každá svoje nejoblíbenější kousky a ty na stromku nesměj chybět :) Takže je to vždycky taková mnohobarevná záležitost... Navíc náš strom je z našeho lesa takže spíš než dokonale rostlá jedlička je to trochu opelichanej smrček...ale stejně ho máme rádi :) Procházka do lesa je další naší tradicí...vezmeme nějaký jabka mrkve a tak a jdeme se projít a ozdobit stromek zvířátkům...aby nám hezky vyhládlo před večeří :)

Další rodinnosti jsou hlavně kolem jídla - štědrovečerní večeře :) To u nás totiž neni nejjednodušší... Jsme všichni hodně vybíravý takže máme tři druhy řízků a dva druhy salátů a já a malá ségra nejíme polívku...no je to složitý :) Ale jednou z našich nejoblíbenějších tradic je přání dobré chuti - chytneme se kolem stolu za malíčky a "Přejeme si požehnanou dobrou chuť!" :)

Nejlepší bramborovej salát na světě!!! Brambory + česnek + majonéza + bílej jogurt = slast! O něj bude zase bitka :)

No a když dojíme zazvoní zvoneček... A jdeme dolů k dědovi (bydlíme v dvougeneračním domě) na první várku dárků :) Děda většinou zapaluje prskavky a vyžaduje po ségře aby zpívala koledy což jí se nechce... A potom jdeme zpáky k nám... Posadíme se do křesel a malá ségra má za úkol roznášení dárků... Vždycky čekáme až budou všechny rozdané a až potom je vybalujeme... Zářící oči výkřiky radosti nevěřící pohledy občas i slzy dojetí... A za chvíli je všechno rozbalené a mamí nás začne nutit aby jsme posbíraly ty papíry a donesli chlebíčky a cukrový... A papíry narvem do kamen a při tom příjemnym telpe vysedáváme sezamujeme se s novinkama začínáme se začítat do knížek zkoušíme si oblečení posloucháme koledy a je nám krásně... 

A moje asi nejoblíbenější tradice? Vždycky 25. vstáváme pozdě a společně snídáme... A mamí dělá Hódobóžovou horkou čokoládu! A to je slast... Dělá jí jenom v tenhle den pijeme jí z hrnků speciálně na to určených který jinak celý rok stojej na polici a je to prostě nejšlehačkovitější a nejlepší nápoj na světě :) No nemůžu se dočkat :)

A hlavně - jsme všichni spolu :) Nálada je pohodová domem zní koledy a všichni jsme takový natěšený a slavnostní... Opradvu miluju Vánoce :)

Tak takhle to je u nás... A co vy? Dodržujete zavedené tradice? Máte svoje rodinné? Máte vůbec rádi Vánoce? Povídejte!

Mějte se krásně!

Alice

Btw fotky jsou z loňských Vánoc...

17 komentářů:

  1. já vim že to je dlóuhý ale jak se rozkecám o Vánocích neumim zastavit :) gratulace těm co to dočetli! :D

    OdpovědětVymazat
  2. ja to docetla a az me to dojalo... :,)

    OdpovědětVymazat
  3. Jste si se ségrama tak podobný,že jsem si myslela,že vidím trojmo!

    OdpovědětVymazat
  4. no ja jsem teda uplne dojata :) ale bacha, nejlepsi salat je ten nas, a mame taky par tradic, kterych se nejak nehodlam vzdat, budeme je jen asi muset do budoucna lehce transformovat. treba salat delam zasadne den predem u nasich s tatou .) taky mam rada ten klid, kdyz jsou darecky rozdane, kazdy zkouma, co mu jezoch prinesl, z plneho stolu se postupne ujida.. tesim se!

    OdpovědětVymazat
  5. Jé, my to máme podobně jako vy...

    Stromeček zdobíme ráno 24., vždycky si k tomu pustíme pohádky...Nedodržujeme celý den půst, ale na oběd si dáváme česnečku a chleby s lososem a vajíčkem. No a večeře je obyvkle kolem páté. Vždy máme zasmaženou polévku s hříbkama a nudlema - říkáme jí Vánoční:D a smaženého kapra, přírodní rybu a klasický salát.

    Teda, hodně mě zaujal ten váš salát s česnekem, já jsem velký milovník česneku, letos to zkusím:)

    Po večeři se zazvoní zvonkem, prskavky, koledy..a pak se všichni sesednem na zem kolem stromečku a hodinku se rozdávají dárky..:)

    Je to hezké...už se těším.

    Pac. B

    OdpovědětVymazat
  6. U nás máme taky svoje speciální tradice, který horlivě dodržujeme, např. na Štědrý den se celý naše mrňavý město chodí koukat na exhibici otužilců (z celýho klubu už zbyl jenom jeden, chudák statečnej), kteří plavou v ledový řece a pak máme u nás doma vánoční večírek pro všechny kamarády a známý (ale takovej poklidnej samozřejmě). A miluju kapří polívvku a kapří řízky!

    A stromeček taky zdobíme až ráno u pohádek!

    OdpovědětVymazat
  7. Jé, vy jste si podobné. My tři (čtyři) máme akorát stejné úsměvy :-D

    OdpovědětVymazat
  8. Ach jo budu se opakovat: podobně jako ty si nedokáži představit Vánoce s barmanem na klíně a hlavou v záchodové míse, podobně jako ty věřím na Ježíška (a neříkejte mi, že není) a podobně jako všichni komentující jsem viděla tři kočky na rozpálené plechové střeše. :))

    P.S. Náhodou, sněhové bitky vyhrávám, jsem machr ve stavění iglu a sněhulaků. Jediná má nevýhoda je, že je mi rychle zima.

    OdpovědětVymazat
  9. krasne napisane, precitala som cele!
    ja tiez milujem vianoce, vsetko pripravujem, kedze mam 2 male dievcata, verime na jeziska a tak!! uz sa tesim :))
    xx

    lesimple.sk

    OdpovědětVymazat
  10. Pěknej článek :-). Taky bych chtěla trávit Vánoce takhle... bohužel to v nejbližší době nepůjde :-/, takže Vánoce u mě už pár let nejsou zrovna oblíbený... ke všemu mi teď umřel starej pejsek, tak to bude smutný :(.

    Ale co, toho kapra a salát si moje chuťový buňky stejně užijou... :D

    OdpovědětVymazat
  11. Pěkný článek, ale ty chyby... nepřítomnost čárek ve větách ani nebudu komentovat ale výraz "cukrový", co to prosímtě je? Píšeme přece cukroví, a taky v odstavci o rozdávání dárků, pokud papíry sbíráte ty a sestra, je nunté napsat posbíralY.

    Chápu, že se snažíš působit mladistvě, svěže a cool, ale chybami se toho nedocílí...

    A.

    OdpovědětVymazat
  12. Uplně si mě tím dojala. Že pořád jsou lidi, pro které vánoce znamenají přesně to, co jsi popsala a ne jen tu komerci a shánění dárků. Když jsem byla malá, tak jsme měli doma úžasný Vánoce, teď už jsme to trochu odlehčili (třeba v rámci ochrany lesů nekupujeme stromek, ale jn pár větví), ale nedovedu si představit, že bychom nenapekli cukroví a vánočky, nešli na procházku krmit zvířátka a pak se všichni nesešli na mnohachodové večeři (a pak teda ty dárečky). Jo, mám Vánoce ráda!

    OdpovědětVymazat
  13. Zuzi děkuju!
    Pet - vidiš a mě to tak vůbec nepříjde - vlastně ani jedný z nás :)
    Simsalabim - salát je prostě nejlepší ten domácí :) užijte si to!
    Barbarella - hezký! :) vánoční polívka zní zajímavě! a přeptám se a dodám ti přesnější recept na salát - to si pochutnáš :)
    Blanche děkuju!
    Terez - otužilci to je hustý to fakt obdivuju! :)
    Oli - mě to fakt nepříjde...
    Anges - to chce oteplováky! :D a děkuju!
    jj - hezký :) už se taky těšim jednou až budu budovat Vánoce pro svoje děti :)
    Adina - to je mi moc líto... ale zase bude líp!
    A. děkuju moc za opravu a omlouvám se... je mi to blbý ale jsem na tohle fakt idiot a jsem vděčná za tvou pomoc... a fakt nejde o to být cool - jde čistě o blbost...
    Nika - je to pěkný :)
    Any - přesně :) mňam mám chuť na vánočku!!!

    OdpovědětVymazat
  14. juuuu, neadoptujete si ma? aj ja by som chcela take kachle! aj dedecka! aj stromcek! (ale moje nutkanie k dokonalosti ma vzdy dozenie do farebne a tvarovo doladeneho stromceka, no fuj :-)
    citalo sa mi to troska ako ked Deti z Bullerbynu oslavovali Vianoce, a to proste milujem! :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Tonbogirl - děkuju za milá slova :)

    OdpovědětVymazat

Děkuju za Váš názor!

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.